Anna’s Receptsamling

mina samlade recept genom åren…

Viktväktarnas Semlor, 30 stmindre: 2 points/semla

Posted by Anna på februari 9, 2008

50g margarin, 2 1/2 dl lättmjölk, 1 paket jäst, 1 1/4 dl lättkesella, 3/4 dl vit baksirap, 1/4 tsk salt, 8-9 dl mjöl

Pensling: 1 äggula, 3 msk lättmjölk

Fyllning: 150 g mandelmassa, 3 dl mellangrädde (max 27%)

Gör så här:

Smält margarinet och tillsätt mjölken, värm till fingervarmt ( 37%). Smula jästen i en bunke och häll över mjölkblandningen. Rör om så att jästen löser sig. Blanda ner kesella, salt, sirap och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Låt det jäsa i 30 minuter. Arbeta degen på mjölat bakbord och baka ut till 30 mindre runda bullar. Lägg bullarna på en bakpappersklädd plåt och låt det jäsa ytterligare i 30 minuter. Vispa ihop äggula och mjölk. Pensla det över bullarna. Grädda bullarna i 225grader, mitt i ugnen, i 6-8 minuter.När bullarna har svalnat skär du av ett lock och gröp sedan ur ett litet inkråm. Blanda det med mandelmassan. Lägg tillbaka det i bullarna. Vispa vispgrädden hårt och fördela det ovanpå mandelmassan. Sätt på locket och pudra över med pyttelite florsocker.

3 svar to “Viktväktarnas Semlor, 30 stmindre: 2 points/semla”

  1. Susanne said

    Hej! I ditt recept på semlor, står det1 1/4 lättkesella..är det i dl, msk eller? likaså mes den vita baksirapen. Tacksam för svar till min epost så snart du kan. Hade tänkt testa då jag blev SÅÅ sugen på semlor :)

  2. Anna said

    Hej Susanne, bra att du upptäckte detta. Jag tror det ska vara deciliter (dl) på båda, men jag ska försöka hitta grundreceptet.

    Hälsningar Anna

  3. carita said

    hej där. när jag kopierade ditt recept och klistrade in det i ett worddocument så stod det dl måtten .
    mvh carita.
    detta ska testas

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

