Anna’s Receptsamling

mina samlade recept genom åren…

Sommarstugekyckling, 4 portioner: 3,5 points/portion

Posted by Anna på februari 6, 2008

Tack till Maria E. för receptet

4 kycklingfiléer, 1 1/2 msk äppelcidervinäger, 2,5 dl fettfri hönsbuljong, 1/2 msk timjan, 1/2 msk mejram, 1 1/2 msk rosmarin, 2 pressade vitlöksklyftor, 1,5 dl vatten, 1 1/2 msk soja, 1 1/2 msk farinsocker, 1/2 tsk salt, 1 förp. minifraiche

Gör så här:

Lägg kycklingfiléerna i en ugnsfast form. Blanda äppelcidervinäger, hönsbuljong, kryddor, vitlök, vatten, soja och farinsocker. Häll det över filéerna. Grädda i 200 grader i 15 minuter och höj sedan temperaturen till 225 grader och låt det stå ytterligare 15 minuter. Ta ut formen och sila skyn i en kastrull. Slå folie om kycklingen så att den behåller värmen. Hetta upp skyn och rör ner Minifraiche. Red eventuellt av lite om du vill ha en tjockare sås. Servera med jasmineris och sallad. (Lägg till points för riset).

2 svar to “Sommarstugekyckling, 4 portioner: 3,5 points/portion”

  1. Magnus said

    Gjorde denna igår. Blev kanongod. Uppskattad av familjen. Dock saknas mängden minifraiche i receptet. Tack

  2. Anna said

    Hej Magnus, jättekul att ni tyckte om kycklingen. Receptet har jag fått av Maria E. och jag bara skrev av så som hon sa. Tyvärr så reagerade jag inte på detta med minifraiche men jag kan tänka mig en hel förpackning (dvs 2 1/2 dl). Var det så mycket ni hade när ni lagade till receptet?

    Hälsningar Anna

Kommentera

 
