Anna’s Receptsamling

mina samlade recept genom åren…

Äkta havrebollar

Posted by Anna på februari 7, 2008

12 dl havregryn, 4 dl socker, 1 dl kokos, 1 msk vaniljsocker, 8 msk O’boy pulver, 300 g rumsvarmt margarin, 1 dl kaffe (varmt), 1 dl mjölk

Gör så här:

Blanda alla torra ingredienser med margarinet (utrörd). Lägg till kaffe och mjölk. Vispa sedan med elvisp tills havregrynen är smulade. Det ska vara en ganska kladdig smet. Låt det stå 10 minuter i kylen. Rulla sedan till bollar. Storlek efter tycke och smak. Rulla bollarna sedan i kokosflingorna. Ställ bollarna kallt. Det går bra att frysas.

23 svar to “Äkta havrebollar”

  1. Malin said

    Dessa smakar precis som riktiga havrebollar. Jättegoda!

    Malin

    PS! Tack för alla recept

  2. Liv said

    Jag har aldrig smakat godare havrebollar än dessa, de är godare än de man köper! :D:D Tusen rosor till dig. Tack för receptet.

  3. Anna said

    Tack Malin och Liv för att ni tog er tid och skrev vad ni tyckte! Visst är dom goda😀

    Anna

  4. Dom går åt med blixtens hastighet härhemma.

    Super duper tack för receptet

  5. Trixxie said

    Blev så nyfiken på allt beröm du fick över dessa bollar, att jag var tvungen att prova. Mums!!! En absolut favorit hemma hos mig numera! Tack Anna!

  6. Nadja said

    Då jag såg att flera hade provat dessa havrebollar och tyckte om dem så blev även jag nyfiken och var tvungen att göra dem. Försvinnande goda, det är vad jag kan säga. Bild finns på min hemsida: http://www.nadjaskitchen.se

  7. maria said

    mmmm underbara…
    TACK!!!

  8. Anna said

    Är det oboy pulver eller ska man blanda till oboy??

    Isåfall ska man blanda det i mjölken??

    Akutsvar plzz..

  9. Anna said

    Tackk!!
    Nu ska jag baka… 😀

  10. Alexander said

    Hej,

    Går det bra att ha kakao istället för o’boy pulver?

    Tacksam för svar.

    Det ska vara oboy pulver

  11. Alexander said

    Hej igen,

    Jag tror jag gjorde ett litet misstag. Det var så att jag hällde i för varmt kaffe tror jag. Och det påverkade smöret – det smalt.
    Så nu är min smet för ”rinig” och ”geggig”.
    Har ni några förslag hur jag kan åtgärda problemet?

    Snabba svar tack – kan ej vänta på mina goda Havrebollar =).

    /Alexander

    Hej Alexander,
    Smeten ska vara väldigt kladdig. Jag hoppas du följde receptet och blandade smöret med vispen med de torra ingredienserna innan du hällde i kaffet. Som sagt smeten ska vara väldigt kladdig men den stelnar sedan i kylen efter du har rullat till bollar. De havrebollar du köper i affären är också väldigt mjuka. Hoppas det gick bra i alla fall. Ledsen att svaret dröjde.
    Anna

  12. Alexander said

    Jag tror jag åtgärdade problemet.
    Smeten fick vara inne i kylen en längre tid. Närmare 30 minuter.
    Tack för ett bra recept.
    /Alexander

  13. maria said

    hej!
    har gjort dem här underbara bollarna ett par ggr o dem r verkligen galet goda=)) har börjat byta ut mjölken mot grädde o d gjorde dem bara ännu godare…ska man ändå fläska till d så kan man ju göra d på riktigt;))

  14. maria said

    för fett kan jag nog inte påstå…men d finns ju lättare grädde o gräddmjölk…aa istället för mjölken…prova dig fram..;))

  15. benjamin said

    jag o min lillebror gjorde dom nyss jag smakade smeten mumsigt:)

  16. benjamin said

    fast vi ändrade lite grann

  17. Sanna said

    Smakade lite för mycket kaffe om dessa tycker jag för att de skulle smaka som riktiga havrebollar, MEN dom va goda:)

  18. Johanna said

    Detta var jätte goda havre bollar! Men vart tvungen att halvera receptet. Det vart väldigt många. Men nu ska jag inte göra det. Dom går åt som smort!

  19. Hej!

    Efter att ha läst alla kommentarer om detta recept kan jag ju inte låta bli att prova att baka det! Två frågor dock;

    1. Ska man ha kokos i smeten eller är den angivna mängden endast för garnering?
    2. Smakar de väldigt mycket kaffe? Gillar verkligen inte kaffe men äkta havrebollar smakar ju inte kaffe heller. Om de gör det, kan man byta ut kaffet mot något?

    Hälsningar

    Ninnie

    • Anna said

      Svar till Ninnie:
      Du kan ha kokosflingorna i smeten samt runt om, det är helt upp till dig. Jag tror jag har gjort både och faktiskt, om du har i smeten så måste du ha mer kokos tillgänglig för garneringen också. När det gäller kaffet så tycker jag inte att det smakar mycket kaffe, men det är en smaksak. Den kan i alla fall bytas ut mot både vatten eller mjölk, men då förändras smaken lite förstås.

  20. Härligt med havregryn!

Kommentera

 
